Wat doe ik als lid van de cliëntenraad?

Wat doe ik als lid van de cliëntenraad?

De werkzaamheden binnen de cliëntenraad zijn redelijk gevarieerd en de taken die er zijn worden in overleg verdeeld over de raadsleden. Zo ben ik bijvoorbeeld aanspreekpunt voor 3 afdelingen en houd ik de social media bij, terwijl iemand anders aanspreekpunt voor 2 afdelingen is en de vergaderingen leidt. Zelf ben ik begonnen bij de cliëntenraad als blogger, want ik hield helemaal niet van vergaderen. Vervolgens leek het me toch leuk om bij sommige vergaderingen aanwezig te zijn en mijn stem te laten horen. Inmiddels vind ik het vergaderen een stuk leuker dan ik in eerste instantie had gedacht en zit ik dan ook bij bijna elke vergadering. Ook ga ik af en toe op bezoek bij de afdelingen waar ik aanspreekpunt voor ben, dit heet een locatiebezoek. Naast bovenstaande taken houd ik mijn mail bij, lees ik verslagen, denk ik mee bij problemen en schrijf ik de blogs voor @elkedagautisme.

Zoals ik al benoemde worden de taken in overleg verdeeld, hierin kan je zelf aangeven wat je leuk lijkt en wat haalbaar voor je is. Het is trouwens niet zo dat je meteen in het diepe wordt gegooid en alles meteen al moet kunnen/weten. Je bent onderdeel van een raad dus kan je altijd met de rest overleggen en hulp vragen waar nodig. Zo kan je bij vergaderingen en locatiebezoeken ook eerst meekijken zodat je kan zien hoe alles in zijn werk gaat.

Wat ik zelf het leukste vind aan in de cliëntenraad zitten is dat ik iets voor anderen kan betekenen/ me nuttig voel doordat ik met mensen in gesprek ga en opzoek ben naar verbetering. Daarbij zit je in een team dus sta je er nooit alleen voor en kan je altijd overleggen met de rest. Maar doordat iedereen toch een beetje zijn eigen taken heeft ben je er eigenlijk ook wel weer vrij in wanneer je bijvoorbeeld wat doet. Als je maar blijft communiceren want dat vinden wij wel belangrijk.

Floor M. van der Velden

Vicevoorzitter Basiscommissie TOP en Sociale Media-analiste